Emile Verhaeren
Museum

Koen Broucke: La ville abandonnée

De Apocalyps of het einde der tijden. In deze tentoonstelling laat Koen Broucke (°1965) zich inspireren door het fenomeen van de rampspoed: de destructie van de Eerste Wereldoorlog, maar tegelijk ook de overstromingen. La Ville abandonnée, het enigmatische werk van Fernand Khnopff, en de vergane glorie van het verstilde, gestolde Brugge werken als een metafoor. Een reeks tekeningen, aquarellen en schilderijen brengen het einde van het Avondland in beeld. Het literaire luik wordt ingevuld door Stefan Zweig, Emile Verhaeren en Georges Rodenbach. Zweig was nauw bevriend met Emile Verhaeren, verbleef regelmatig in België en was gefascineerd door het verstilde Brugge. De Eerste Wereldoorlog gooide dit alles overhoop. De tentoonstelling sluit aan bij het pas uitgebrachte boek: Stefan Zweig, Het land tussen de talen.

Tentoonstelling open tijdens weekends (11-18u) of op reservatie tijdens de week. Gesloten op maandag. Opening van de tentoonstelling met de boekvoorstelling van Het land tussen de talen en een performance van Koen Broucke: zondag 6 maart 2022 om 11u.

Zelden was een tentoonstelling zo actueel: ‘La ville abandonnée’ van Koen Broucke over het verwoeste België in 1914, met teksten van Stefan Zweig, vertaald door Els Snick.
Eric Min

Een broodnodige tentoonstelling, zeker in het licht van de huidige oorlog in Europa. Verscheurde schoonheid in de schilderijen van Koen Broucke.
Eric Rinkhout

Naar het Verhaeren Museum in Sint-Amands (…) waar, onbedoeld maar onvermijdelijk, de zich herhalende geschiedenis in alles resoneert.
Ingrid Vander Veken

Ondanks het heftige thema, is de tentoonstelling La Ville abandonnée ingetogen en poëtisch. Op meestal kleine schilderijtjes enaquarellen in gedempte kleuren herkennen we gebouwen in Brugge, Oostende, Ieper, Luik en Antwerpen. Ze zijn verminkt of uit hun stedelijke context gerukt, vaak overspoeld door water. Alle menselijke leven is eruit verdwenen. Spontaan dwalen de gedachten naar wat er straks rest van de belegerde steden in Oekraïne.
Frank Heirman (Gazet van Antwerpen)

Koen Broucke (°1965) is een veelzijdige persoonlijkheid: hij is vooral kunstenaar en historicus, maar hij is ook een begenadigd pianist. Hij wandelt graag – is een geboren flaneur – en leeft zowel in Oostende aan de Belgische kust als in het Waalse Waulsort aan de oevers van de Maas. Zijn interesse in kunst, geschiedenis, muziek en natuur komen dikwijls samen in zijn werk. Hij maakt tekeningen, schilderijen, video’s, boeken, installaties en performances. Landschappen, zeegezichten, stillevens en portretten komen veelvuldig voor in zijn plastisch werk. In 2019 behaalde Koen Broucke aan Luca-KUL een doctoraatstitel in de kunsten met een proefschrift over slagvelden en de etherische sfeer die ze oproepen. Doorheen zijn werk begeeft hij zich soms in het voetspoor van iconische figuren zoals Vincent Van Gogh, Paul Van Ostaijen, Franz Liszt, enz. Soms lopen fictie en realiteit ook door mekaar en kruipt hij in de huid van een fictief personage. Hij stelde o.m. tentoon in het ICC (Antwerpen), Museum Dr. Guislain (Gent), Museum Dhondt-Dhaenens (Deurle), het Pori Art Museum (Finland), het Stedelijk Museum (Sittard), het Adornes Domein (Brugge) en in 2021 ook in het SMAK (Gent) met de tentoonstelling The Library. Recent publiceerde hij Het geheugen van sneeuw, een soort dagboek met schilderijen, foto’s, tekstfragmenten, brieven en bedenkingen.

This site is registered on wpml.org as a development site.